Co jest ważne w prawidłowej analizie cen konkurencji?

Dobry sprzedawca wie, że zdobywanie klientów jest połową sukcesu. Druga to monitorowanie tego, co robi i jak zachowuje się konkurencja. Oczywiście to dotyczy to każdej branży sprzedażowej, ale także branż działających w oparciu o świadczone usługi.

Na czym polega analiza cen konkurencji?

Odpowiedzią jest właściwie sama nazwa – to analizowanie, czyli badanie i monitorowanie cen oferowanych przez konkurentów danej firmy w konkretnej branży, na konkretnym obszarze i w konkretnym przedziale czasowym. Analiza najczęściej dokonywana jest w czasie rzeczywistym z możliwymi przesunięciami czasowymi. Dokładność pomiaru zależy od danej branży – w tych niszowych, gdzie konkurencja jest niewielka, analiza cen może odbywać się nawet na podstawie danych tygodniowych. Jednak tam, gdzie trwa stała walka o klienta, liczy się nawet każdy dzień i analiza cen konkurencji dokonywana jest często na bieżąco.

Na co zwracać uwagę?

Sprawdzając wyniki sprzedażowe z danego dnia, tygodnia czy miesiąca łatwo odkryć, które produkty albo usługi są najczęściej wybierane, a które rzadziej. Powodem takich wahań jest nie tylko popyt, ale również cena czy ich jakość. Analiza cen konkurencji pozwala sprawdzić, jak sytuacją sytuacja w innych sklepach, hurtowniach czy firmach usługowych i czy przypadkiem zawyżając cenę za takiej samej klasy i jakości produkt sprzedawca sam nie pozbawia się potencjalnych klientów. Ci bowiem wolą kupić ten sam towar taniej w konkurencyjnym sklepie. Dlatego ważne jest prowadzenie dokładnych zestawień sprzedażowych, które pomogą w późniejszym porównywaniu wyników z dostarczoną przez ekspertów analizą.

Jak wybrać firmę analityczną?

Zdecydowana większość przedsiębiorców nie ma czasu, ani narzędzi, by takie ekspertyzy analityczne wykonywać samemu. Dlatego powierza je najczęściej zewnętrznym podmiotom, które specjalizują się w monitoringu konkurencji. Dostarczane przez nich wyniki są już odpowiednio opracowane i zestawione, więc przedsiębiorca na ich podstawie może od razu przystąpić do wprowadzania zmian, aby osiągać jak najlepsze rezultaty sprzedażowe. Wybierając firmę, która ma wykonać taki monitoring, warto kierować się jej doświadczeniem we współpracy z różnymi podmiotami. Absolutnym minimum jest sprawdzenie jej referencji oraz dotychczasowych projektów, w których pojawiała się analiza cen konkurencji. Można również zapytać o metody badawcze, sposób prezentowania wyników, czas trwania jednego badania analitycznego i jego zakres, czyli ile firm lub jaki segment rynku (lokalny, regionalny, ogólnopolski) będzie ono obejmowało. Źródło informacji: https://dealavo.com/pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *