Analiza i monitoring konkurencji – najważniejsze kwestie

Analiza konkurencji oraz działań przez nią podejmowanych jest jednym z wielu niezwykle istotnych działań każdego przedsiębiorstwa, które chce na rynku funkcjonować w sposób sprawny. Nie ma znaczenia fakt, czy firma jest dużą korporacją czy małym biznesem rodzinnym. Działania konkurencji zawsze są bowiem bardzo motywujące oraz jednocześnie niebezpieczne dla działania każdej z firm. Często rozwiązania, które sprawdzone zostały przez konkurentów, mogą zadecydować o tym, czy dana firma na rynku będzie dalej istnieć. Z tego powodu monitoring konkurencji jest koniecznością.

Analiza i monitoring konkurencji w internecie

Analiza i monitoring konkurencji w sieci powinna być rozpoczęta od sprawdzenia pytań oraz odpowiedzi dotyczących obecności w świecie online. Mowa tu o pytaniach takich jak:

  • Czy nasz konkurent działa w sieci?
  • Kto jest naszym konkurentem?
  • Czy istnieją opublikowane w internecie rankingi dotyczące mojej branży oraz obszarem działalności, które można potraktować jako punkt odniesienia?
  • Na jakim rynku funkcjonują konkurenci – lokalnym czy globalnym?
  • Jaka jest widoczność rywali w internecie? (np. w wyszukiwarce)
  • Jakiego rodzaju kanały komunikacji online do pozyskiwania klientów wykorzystują konkurenci?

Jeśli zaopatrzymy się w tak obszerną wiedzę dzięki bogatej analizie dotyczącej każdego z naszych konkurentów, z pewnością będzie nam łatwiej spojrzeć w sposób kompleksowy na pozycję własnej firmy względem całości branży, w której działamy. W łatwy sposób można również określić obszary oraz miejsca, w których jesteśmy dostępni. Bardzo cenne narzędzie, jakie można do wykonania tego rodzaju analizy wykorzystać, jest AlexaRank. Jest to źródło danych, niezwykle przydatne do określenia miejsca, w którym znajduje się nasze przedsiębiorstwo oraz miejsca zajmowanego przez konkurencję. Mowa tu o globalnym rankingu względem podstawowych danych dotyczących WWW.

Wyszukiwarka – ważny składnik

Każdy kto myśli o internecie, z pewnością myśli również o wyszukiwarce, która jest jego nieodłącznym elementem. Nie istnieje bowiem internauta, który nie korzystałby z tego urządzenia. Dlatego też tak ważne jest sprawdzenie obecności naszych konkurentów w tym miejscu. Wyszukiwarka jest w stanie zaoferować nam ogrom możliwości – nie tylko w formie reklam płatnych. Nie wolno lekceważyć tego kanału promocji, jakim jest wyszukiwarka. Jeśli konkurenci realizują działania SEO, dowodzi to słuszności oraz zasadności wprowadzenia tych rozwiązań u siebie. Bardzo ważne w tym przypadku jest jednak optymalne dopasowanie słów kluczowych i właściwe stargetowanie grupy docelowej. Pod tym kątem analiza konkurencji jest niezwykle efektowna.

Polecenia

Bardzo ważne jest to, jaka jest rola linków, które stanowią odesłanie do naszej strony WWW. W sytuacji, gdy ktoś z zewnątrz poleca stronę naszego przedsiębiorstwa, ma ona znacznie większą szansę na osiągnięcie wyższych wyników w wyszukiwarkach. Dlatego też im większa liczba dobrej jakości linków zwrotnych u konkurencji, tym większą ma on szansę na widoczność niż my.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *